Dziecko nadużywające lub uzależnione od korzystania z urządzeń multimedialnych

W obecnej sytuacji rodzice jak i dzieci mające problem z kontrolowaniem korzystania z urządzeń multimedialnych znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji.

Wzajemne dostosowanie się do nowych warunków może być problematyczne i może generować sytuacje stresowe, których trudno uniknąć.

Obecnie wiele obszarów aktywności młodego człowieka przeniosło się do sfery tzw. online:

  • kontakty z rówieśnikami,
  • nauka, zdobywanie wiedzy,
  • realizowanie zainteresowań,
  • zapełnianie nadmiaru wolnego czasu.

Zastosowanie się do konkretnych wskazówek pozwoli na uporządkowanie dnia a tym samym uniknięcia stresu związanego z niepokojem o dziecko, które wykazuje cechy utrwalania nadużywania mediów.

Zalecenia:

  1. Ustal z dzieckiem konkretny porządek dnia z uwzględnieniem czasu na naukę i lekcje. Większość dzieci jest przyzwyczajona do tego, że czas na naukę jest zorganizowany przez szkołę. Wypracowanie samodyscypliny w tym zakresie może wymagać wysiłku i pomocy rodziców.
  2. Ustal wspólnie z dzieckiem codzienne obowiązki, codziennie egzekwuj wywiązywanie się z nich. W domu każde z dzieci powinno mieć wyznaczone swoje zadanie – zadbaj o to. System ten wyznaczać będzie rytm dnia. Zachęcaj je do planowania dnia kolejnego. Staraj sie też samemu to robić. Będzie to budowało w dziecku poczucie odpowiedzialności i poczucie bezpieczeństwa.
  3. Nie odcinaj dziecka od internetu, ale ustal z nim konkretne godziny korzystania. Bądź w tym konsekwentny.
  4. Dzieci miewają różne pomysły, którymi się wzajemnie dzielą, a które nie zawsze bywają bezpieczne. W sieci czychają również zagrożenia ze strony dorosłych np. grooming – czyli uwodzenie dzieci przy pomocy portali społecznościowych, oraz cyber przemoc. Zatem sprawdzaj jakie treści trafiają do Twojego dziecka. Monitoruj, to co dziecko robi korzystajac z mediów, rozmawiaj o zagrożeniach i ucz aby zgłaszało Ci sytuacje, które zaniepokoiły lub zraniły je w internecie.
  5. Obecnie w wyniku zaistniałej sytuacji nasze dzieci czeka jeszcze długotrwała perspektywa pozostawania w domach. Zatem sieganie po rózne urządzenia zapelniające czas będzie czymś zrozumiałym. Pamietaj, że niektóre gry internetowe działaja pobudzająco. Długotrwałe granie w nie wywołuje nadpobudliwość, trudności w koncentracji uwagi i są uzależniające. Kontroluj swoje dziecko czy siega po własciwe gry. Sprawdzaj czy są one odpowiednie do wieku. Na przykład w FortNite – gra oceniania jako jedna z najbardziej uzalezniających, przeznaczona jest dla dzieci od 12 roku życia a gra w nią bardzo dużo małych dzieci.  Sprawdzaj jak Twoje dziecko reaguje na daną grę i zachęcaj do gier które działają wyciszająco lub wymagaja koncentracji uwagi  budowanie, planowanie np. Minecraft tryb pokojowy.
  6. Zadbaj o to aby Twoje dziecko zachowało regularność w zakresie godzin snu. Wazne jest by chodziło spać o tych godzinach, o których chodziło spać zazwyczaj w tygodniu gdy uczęszczało do szkoły.
  7. Pamietaj, że wielogodzinne przesiadywanie przy monitorze jest związane z małą aktywnością fizyczną. W efekcie spada odporność na infekcje. Zatroszcz sie o to aby Twoje dziecko miało ruch: gdy nie masz własnego ogrodu, to wspólne proste ćwiczenia przy otwartym oknie stanowiłyby świetna zabawę.
  8. Pogorszenie nastroju, lęk, smutek, nasilenie już istniejacych problemów psychicznych np. zaburzeń lękowych lub depresyjnych może byc obecnie częstą reakcją na obecną sytuację. Ucieczkowa strategia radzenia sobie z trudnościami (granie w gry internetowe, surfowanie w sieci), może na chwile przynieść ulgę. Jednak po chwilowej uldze problemy mogą się jeszcze bardziej nasilić. Przypominaj swojemu dziecku o naturalnych sposobach poprawiania sobie samopoczucia np. przez rozmowę z kimś bliskim, spędzanie wspólnie czasu, wysiłek fizyczny, odpoczynek.
  9. Jeżeli Twoje dziecko ma trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji, te problemy mogą się pogłębić. Zadbaj o to, aby jak najwięcej rozmawiało z domownikami, nie pozwalaj na zjadanie posiłków przy komputerze, jedz je wspólnie z dzieckiem, graj z nim w gry planszowe. Pytaj go o opinie na dowolny temat, zachecaj do wypowiadania się.
  10. Wzmacniaj w Twoim dziecku potrzebę rozwijania zainteresowań.
  11. Pamietaj, że jesteś autorytetem dla Twojego dziecka. Wykorzystaj to, aby budować w nim poczucie bezpieczeństwa i wiary we własne możliwości.

mgr Katarzyna Stefaniuk 

pedagog, specjalista terapii uzależnień 

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Nowym Targu