W obecnej sytuacji rodzice jak i dzieci mające problem z kontrolowaniem korzystania z urządzeń multimedialnych znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji.
Wzajemne dostosowanie się do nowych warunków może być problematyczne i może generować sytuacje stresowe, których trudno uniknąć.
Obecnie wiele obszarów aktywności młodego człowieka przeniosło się do sfery tzw. online:
- kontakty z rówieśnikami,
- nauka, zdobywanie wiedzy,
- realizowanie zainteresowań,
- zapełnianie nadmiaru wolnego czasu.
Zastosowanie się do konkretnych wskazówek pozwoli na uporządkowanie dnia a tym samym uniknięcia stresu związanego z niepokojem o dziecko, które wykazuje cechy utrwalania nadużywania mediów.
Zalecenia:
- Ustal z dzieckiem konkretny porządek dnia z uwzględnieniem czasu na naukę i lekcje. Większość dzieci jest przyzwyczajona do tego, że czas na naukę jest zorganizowany przez szkołę. Wypracowanie samodyscypliny w tym zakresie może wymagać wysiłku i pomocy rodziców.
- Ustal wspólnie z dzieckiem codzienne obowiązki, codziennie egzekwuj wywiązywanie się z nich. W domu każde z dzieci powinno mieć wyznaczone swoje zadanie – zadbaj o to. System ten wyznaczać będzie rytm dnia. Zachęcaj je do planowania dnia kolejnego. Staraj sie też samemu to robić. Będzie to budowało w dziecku poczucie odpowiedzialności i poczucie bezpieczeństwa.
- Nie odcinaj dziecka od internetu, ale ustal z nim konkretne godziny korzystania. Bądź w tym konsekwentny.
- Dzieci miewają różne pomysły, którymi się wzajemnie dzielą, a które nie zawsze bywają bezpieczne. W sieci czychają również zagrożenia ze strony dorosłych np. grooming – czyli uwodzenie dzieci przy pomocy portali społecznościowych, oraz cyber przemoc. Zatem sprawdzaj jakie treści trafiają do Twojego dziecka. Monitoruj, to co dziecko robi korzystajac z mediów, rozmawiaj o zagrożeniach i ucz aby zgłaszało Ci sytuacje, które zaniepokoiły lub zraniły je w internecie.
- Obecnie w wyniku zaistniałej sytuacji nasze dzieci czeka jeszcze długotrwała perspektywa pozostawania w domach. Zatem sieganie po rózne urządzenia zapelniające czas będzie czymś zrozumiałym. Pamietaj, że niektóre gry internetowe działaja pobudzająco. Długotrwałe granie w nie wywołuje nadpobudliwość, trudności w koncentracji uwagi i są uzależniające. Kontroluj swoje dziecko czy siega po własciwe gry. Sprawdzaj czy są one odpowiednie do wieku. Na przykład w FortNite – gra oceniania jako jedna z najbardziej uzalezniających, przeznaczona jest dla dzieci od 12 roku życia a gra w nią bardzo dużo małych dzieci. Sprawdzaj jak Twoje dziecko reaguje na daną grę i zachęcaj do gier które działają wyciszająco lub wymagaja koncentracji uwagi budowanie, planowanie np. Minecraft tryb pokojowy.
- Zadbaj o to aby Twoje dziecko zachowało regularność w zakresie godzin snu. Wazne jest by chodziło spać o tych godzinach, o których chodziło spać zazwyczaj w tygodniu gdy uczęszczało do szkoły.
- Pamietaj, że wielogodzinne przesiadywanie przy monitorze jest związane z małą aktywnością fizyczną. W efekcie spada odporność na infekcje. Zatroszcz sie o to aby Twoje dziecko miało ruch: gdy nie masz własnego ogrodu, to wspólne proste ćwiczenia przy otwartym oknie stanowiłyby świetna zabawę.
- Pogorszenie nastroju, lęk, smutek, nasilenie już istniejacych problemów psychicznych np. zaburzeń lękowych lub depresyjnych może byc obecnie częstą reakcją na obecną sytuację. Ucieczkowa strategia radzenia sobie z trudnościami (granie w gry internetowe, surfowanie w sieci), może na chwile przynieść ulgę. Jednak po chwilowej uldze problemy mogą się jeszcze bardziej nasilić. Przypominaj swojemu dziecku o naturalnych sposobach poprawiania sobie samopoczucia np. przez rozmowę z kimś bliskim, spędzanie wspólnie czasu, wysiłek fizyczny, odpoczynek.
- Jeżeli Twoje dziecko ma trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji, te problemy mogą się pogłębić. Zadbaj o to, aby jak najwięcej rozmawiało z domownikami, nie pozwalaj na zjadanie posiłków przy komputerze, jedz je wspólnie z dzieckiem, graj z nim w gry planszowe. Pytaj go o opinie na dowolny temat, zachecaj do wypowiadania się.
- Wzmacniaj w Twoim dziecku potrzebę rozwijania zainteresowań.
- Pamietaj, że jesteś autorytetem dla Twojego dziecka. Wykorzystaj to, aby budować w nim poczucie bezpieczeństwa i wiary we własne możliwości.
mgr Katarzyna Stefaniuk
pedagog, specjalista terapii uzależnień
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Nowym Targu